Jméno
Heslo
Trvale přihlásit 
Nová registrace
Èesky English
Vyhledávání
Rozšírené ...

||
 

 Diskuzní fórum / Všeobecná NE-technická diskuze / Zimní nafta nezamrzá?
1 2 > >|
06.02.2012 19:25 - Zimní nafta nezamrzá? 2448392
myneur
Město: Praha, Auto: Citroën C5 III (X7) 2.2 HDi 16V 204k (150kW) TourerPočet příspěvků: 305
U??vate? Poslat soukromou zprávu
Jak je to s naftou, která se tankuje v CZ v zimě. Žil jsem v domnění, že od prosince nebo ledna musí benzínky prodávat naftu, která vydrží nějakou rozumnou zimu (jakou?).

O víkendu na horách, po dvou nocích, kdy mohlo být až -25 jsem nenastartoval. Nová baterka, auto týden po diagnostice v Citroënu, kde by předpokládám špatný žhaviče oznámili, takže asi zamrzlá nafta. Po dvou hodinách ve vyhřívané garáži (přemluvili jsme domorodce) naskočilo jak fík.

Kde tankovat? Jak poznat do kdy nafta vydrží? Jak se proti tomu bránit nebo jak se pojistit, když vím, že auto bude stát pár dní v ultramrazu?

Díky

06.02.2012 19:28 - Re: Zimní nafta nezamrzá? 2448393
alx
Město: Hostovlice, Auto: Citroën C5 III (X7) 2.2 HDi 16V 204k (150kW) TourerPočet příspěvků: 1276

Administr?tor Poslat soukromou zprávu
Je to jednoduche, never pumpam a aditivuj si v zime sam. Doporucuji procist si tuto diskuzi: .link.

06.02.2012 19:39 - Re: Zimní nafta nezamrzá? 2448395
Mikra
Město: Velké Hamry, Auto: Citroën C5 II 2.2HDi 16V 125kW Exclusive BreakPočet příspěvků: 3730

99 Poslat soukromou zprávu
Před dvěma lety jsem měl podezření na zamrzlou naftu. Na Benzině mi předložili certifikát s textem, že nafta je zimní, což znamenalo do -20. To je myslím limit, který nařizuje nějaký zákon, nebo předpis. Já měl natankováno s aditivací VIF a tak jsem pomocí laboratorního teploměru a domácího mrazáku udělal vlastní test. Nafta při teplotě -24°C byla krásně řídká a tekutá, jen láhev byla řádně omrzlá. Z venku. Nakonec se ukázalo, že můj problém byl ve špinavém palivovém filtru, který předchozí majitel (Citroen ČR) nevyměnil patrně celých 60t km. K tomu mých 15t km a byl jsem na hodnotě, která by snesla nejméně 2 výměny filtru.
Proto se přikláním k názoru, že nafta nezamrzá. Ale bez aditiv, a už vlastních, nebo přímo přidaných do nafty dodavatelem, se při nízkých teplotách vyloučí v naftě parafin a ten ucpe palivový filtr. Aditiva zabraňují vyloučení parafinu, ale nefungují jako nemrznoucí směs. Říká se tomu "filtrovatelnost nafty". Přidáním aditiv snížím teplotu, při které se parafin vylučuje.

06.02.2012 19:44 - Re: Zimní nafta nezamrzá? 2448401
9000petr
Město: Lednické Rovne, Auto: Citroën C5 I 2.0HDi SXPočet příspěvků: 78

U??vate? Poslat soukromou zprávu
Nafta nezamrzne ale voda a ten další pančovaný sarajt do nej zamrzne...

06.02.2012 21:17 - Re: Zimní nafta nezamrzá? 2448446
jope
Město: Cheb, Auto: Počet příspěvků: 21
99 Poslat soukromou zprávu
Podle pracovníků pump,je povinnost ze zákona,od 15.11,nabízet tzv.zimní naftu.
Musí být filtrovatelná do -20°C.
Ale opravdu se vyplatí aditivovat!

06.02.2012 21:22 - Re: Zimní nafta nezamrzá? 2448455
Darja
Město: Uhříněves, Auto: Ford FiestaPočet příspěvků: 3297

99 Poslat soukromou zprávu
jo, naše firemní benzínka taky údajně má zimní naftu.... heh a všechna auta, co tam tankovala, tak zamrzla... když jsme to řešili, tak nám bylo řečeno, že to nejni možný...
Doporučuju aditivovat, není to tak drahý a člověk má jistotu... že nepojede do práce ráno busem

06.02.2012 21:24 - Re: Zimní nafta nezamrzá? 2448456
Mahony
Město: Praha-Lhotka, Auto: Citroën C5 II 2.0HDi 16v SX BreakPočet příspěvků: 373

Za?iato?n?k Poslat soukromou zprávu
jope napsal(a):
Podle pracovníků pump,je povinnost ze zákona,od 15.11,nabízet tzv.zimní naftu.
Musí být filtrovatelná do -20°C.
Ale opravdu se vyplatí aditivovat!
Sice pravda ale je zbytečný citovat zákony v zemi kde si každej dělá co chce U liazky jsem měl v každý nádrži řetízek kterej se houpal v naftě a na něj se parafín nabaloval,dost to pomáhalo.To by jste koukali jaká na něm byla bambule když se vytáh ven.Ale u C5 si to neumi moc představit

06.02.2012 21:29 - Re: Zimní nafta nezamrzá? 2448458
pepik
Město: Praha, Auto: Citroën C5 II 1.6HDi 16v X BreakPočet příspěvků: 69
99 Poslat soukromou zprávu
Neska jsem díky super zimní naftě od Pap Oilu, běžel koupit novej filtr..............úplná paráda, byl plnej parafínu

06.02.2012 23:14 - Re: Zimní nafta nezamrzá? 2448499
Lovec
Město: Frýdek-Místek, Auto: Citroën C5 II 1.6HDi 16v SX BreakPočet příspěvků: 64
Za?iato?n?k Poslat soukromou zprávu
docela dobře je problematika nafty v zimním období posána zde .link.

07.02.2012 00:37 - Re: Zimní nafta nezamrzá? 2448519
troll
Město: Praha, Auto: Citroën C5 I 2.0HDi SXPočet příspěvků: 269
99 Poslat soukromou zprávu
včera sem bral plnou u globusu. Na stojanu upozornění že nafta je pouze do -24. pro jistotu přidán zimní vif. Ráno bylo -14 a natočil jsem to až na několik docela dlouhých pokusů kdy motor ani po několikerém protočení ani neškyt. (a filtr mam novej) nakonec po chvíli trápení baterky chyt a pak už to běželo i jelo dobře.

07.02.2012 18:19 - Re: Zimní nafta nezamrzá? 2448671
DOUFAK
Město: KARLOVY VARY, Auto: Citroen C4 Grand PicassoPočet příspěvků: 650
99 Poslat soukromou zprávu
Na OMV maji do mínus -35C MaxMottion = 1l =38,50 kč. Je bezva a peláší,jako střelená.Už jsem s ní byl párkrát na Pha-airport.VYNIKAJÍCÍ

07.02.2012 19:16 - Re: Zimní nafta nezamrzá? 2448723
Zbyňa
Město: Brno, Auto: Citroën C5 II 2.0HDi 16v SXPočet příspěvků: 459
99 Poslat soukromou zprávu
Tak to jsi prvni kdo maxmotion chvali ja ji bral jen z toho duvodu, ze benzina daleko, shellu se vyhybam a kdyz uz teda, tak beru lepsi a byl jsem zklamanej co se tyce chodu a reakce na plyn :/ otec ji bral taky nekde a nebyl moc spokojenej..

07.02.2012 19:45 - Re: Zimní nafta nezamrzá? 2448731
tomix
Město: Ceska lipa, Auto: Citroën C5 II 1.6HDi 16v SX BreakPočet příspěvků: 232
Za?iato?n?k Poslat soukromou zprávu
Nechci nikomu brát iluze o dieslu Ale bohužel

Kvalita nafty a aditiva
Většinou prospěšná, někdy skoro povinná

ROLE ADITIV DO NAFTY VZRŮSTÁ. ZA POSLEDNÍCH DESET LET SE NAPŘÍKLAD TŘIKRÁT ZVĚTŠILY PRACOVNÍ TLAKY VSTŘIKOVACÍCH ZAŘÍZENÍ, KTERÉ NAFTU DO SPALOVACÍCH PROSTOR NAVÍC ŽENOU MNOHEM JEMNĚJŠÍMI TRYSKAMI A S DALEKO PŘESNĚJŠÍM DÁVKOVÁNÍM. SAMOTNÁ NAFTA JE VŠAK STÁLE TÉMĚŘ STEJNÁ A VE SVÉM ZÁKLADNÍM SLOŽENÍ PRO SOUČASNÝ STAV TECHNIKY STĚŽÍ VYHOVUJÍCÍ.

Dokonce lze říci, že pro samotná vstřikovací a vysokotlaká čerpadla (systému CR) bývala nafta dříve dokonce lepší. Mívala totiž v sobě daleko více síry a vysokovroucích podílů olejovitého charakteru, čemuž později učinily přítrž ekologické tlaky. Když nafta přestala být dostatečně mazivá sama o sobě, byla normována procedura pro měření mazivosti a požadavek na její minimální hodnotu zaveden do normy EN 590. No a ten je s hodnotou HFRR 460 microm stejný od roku 1996 do současnosti. V roce 1996 přitom ještě neexistovala žádná moderní vysokotlaká vstřikovací zařízení, radiální čerpadlo padlo
Bosch VP44 a první Common Rail (Bosch CP1) přišly v roce 1997, systém pumpa-tryska pro motory od Volkswagenu pak o rok později. Konstruktéři mnohých vysokotlakých zařízení přitom doufali, že se při novelizaci normy podaří prosadit lepší mazivost, alespoň HFRR 400. Jelikož se tak nestalo, je dnes uživatel moderního dieselu nucen starat se sám. Mazivost přitom není jediná vlastnost nafty, která si zaslouží vylepšení.

Individuální aditivace dává jistotu

Nafta z rafinérie svými základními vlastnostmi obvykle více či méně těsně vyhovuje požadavkům normy. Je to dáno jednak její základní jakostí, vytvářené technologií zpracování ropy, jednak zušlechujícími chemickými přípravky, které do ní pro zlepšení jednotlivých vlastností přidává sama rafinérie. Přípravků, říkejme klidně aditiv, tam však dávají vždy jen nezbytné minimum, české i zahraniční rafinérie totiž sledují pouze splnění normy a ekonomiku výroby, nic jiného.
Některé petrolejářské značky, neboli řetězce čerpacích stanic, se chlubí nadstandardní kvalitou paliv, pro což zavádějí různé obchodní značky -třeba V-Power Diesel, Diesel TOP Q nebo Alpin Diesel. Vlastní kvalitnější naftu si samozřejmě nevaří, do té „normální“ z rafinérií však přidávají vlastní aditiva. Na českém trhu tuto takzvanou povýrobní aditivaci pohonných hmot prokazatelně provádějí značky Benzina, Čepro (sítě čerpacích stanic Euro Oil) Shell a OMV. Jejich pohonné hmoty poskytují lepší ochranu vstřikovacího systému a díky zvýšenému cetanovému číslu i vyšší výkon a tišší chod motoru. Ani u nich však nemáte jistotu, že vám a vašemu motoru poskytnou maximum možného. Z hlediska ekonomiky je totiž dávkování aditiv nastaveno tak, aby při průměrné jakosti nafty nakupované z rafinérie vedlo k dosažení požadovaných vlastností. Rozptyl důležitých parametrů nafty mezi jednotlivými šaržemi může přitom být celkem značný, velkou roli hraje také původ a jemu odpovídající kvalita zpracovávané ropy. Přitom je běžné, že rafinérie nezpracovává pouze jediný druh ropy, už proto, aby nebyla závislá jen na jednom dodavateli.
I do českých rafinérií proudí ropa z Ruska a ropa z Ingolstadtu. Někdy se proto podaří „uvařit“ naftu třeba s mazivostí 300 microm, jindy je na samé hranici normy (460 microm). Podobné je to i se zimními vlastnostmi: jedna šarže má třeba hranici filtrovatelnosti -26 °C, zatímco jiná sotva plní zákonný požadavek -20 °C. Pokud se jednotná dávka aditiv musí poprat se základní naftou horší jakosti, pak samozřejmě i výsledné parametry paliva jsou oproti očekávání slabší. Uživatel, který si aditivum dávkuje přímo do nádrže a chce pro svůj motor to nejlepší, je v případě pochybností o jakosti paliva může klidně i dvojnásobně předávkovat. Psychologickým aspektem individuální aditivace pak je, že jen u toho, co si do nádrže sami nalijete, máte jistotu, že to tam skutečně je.

Aditiv se nebojte

Na trhu dostupná aditiva jsou obvykle multifunkční, což znamená, že kromě lepší ochrany palivového systému nabízejí také tišší chod a vyšší výkon díky zvýšení cetanového čísla, zabraňují korozi a tak dále. Soupis všech přínosů dobrého multifunkčního aditiva najdete na další straně. Kvalitní aditiva poznáme také podle toho, že se dělí na zimní a letní. V létě je totiž potřeba více detergentních (čisticích) složek, zatímco v zimě oceníte depresant snižující teplotu, při níž dochází k ucpání palivového filtru. Mnozí se individuální indiaditivaci brání s tím, že ji v návodu k obsluze zakazuje výrobce automobilu. Třeba takové BMW má nápis „no additives“ přímo na víčku palivové nádrže. Tento stav je však dán pouze tím, že neexistují žádné normy stanovující parametry aditiv - nikde není řečeno, co to vlastně aditivum do nafty je. Proto si výrobce automobilu nemůže vzít zodpovědnost za různé „kouzelné vodičky“, jež by také mohli různí podnikavci bez potřebného výzkumného zázemí chtít do nafty přidávat.
Absurdnost zákazu kvalitních aditiv si však uvědomíme nejlépe tehdy, zjistíme-li, že v maloodběratelských baleních se často nacházejí tytéž základní komponenty, které jí od daných výrobců odebírají rafinérie či řetězce čerpacích stanic pro povýrobní aditivaci pohonných hmot. Kdo by tak chtěl brát zákazy v návodech k obsluze vážně, musel by se vyhnout i všem lepším prodejcům pohonných hmot, určitě Benzině, Shellu a OMV.
V případě poruchy vstřikovacího zařízení v záruční době je často prováděn rozbor paliva v nádrži automobilu, aby se posoudila oprávněnost garančního nároku.
A pokud nafta není v pořádku, nese náklady zákazník. Může je vymáhat z prodejce nekvalitních pohonných hmot, jehož však nejdříve musí usvědčit odběr nevyhovující nafty u jeho stojanů. To se často vinou obměny paliva v tancích nepodaří, a i kdyby ano, soudní spor bývá vleklý a svých peněz se jen tak nedočkáte. Zkušenosti s kvalitními aditivy napovídají, že byste museli natankovat opravdu hodně špatnou naftu, aby její sledované parametry přídavek aditiva neupravil do normou vyžadovaných mezí.

Zachrání před průšvihem

Nejčastější vadou nekvalitních naft prodávaných různými neznačkovými bývá čerpacími stanicemi nedostatečná mazivost (často nejde o naftu, ale o jiný ropný produkt s podobným koncem destilace) a volná voda v ní obsažená.
Zajímavé je, že nejlepší aditiva dokáží zcela zásadně omezit rezivění v přítomnosti vody a umožní tak vstřikovacímu zařízení přestát i to, co jinak znamená jeho jistou a okamžitou smrt. Motoristé, kteří se na svých cestách nedokáží vyhnout tankování u neznačkových malých čerpacích stanic, by měli kvalitní aditivum používat takřka povinně.
Další skupinou motoristů, kterým používání aditiv ušetří hodně starostí a peněz, jsou uživatelé vozů se systémem Common Rail od značky Delphi. Jejich seznam je uveden níže. Ta totiž požívá velmi choulostivou konstrukci vysokotlakého čerpadla s vačkovým kroužkem, která je pravidelným čtenářům AutoDieselu dobře známá. Každé zlepšení mazivosti nafty citelně oddálí konec životnosti, kdy se čerpadlo začne zadírat a takto vzniklé kovové špony obvykle znehodnotí i vstřikovače.
Zatímco třeba u Fordu Mondeo TDCi jezdícího na naftu základní jakosti k této závadě dojde zhruba po 80 tisících km, tak vozy jezdící na naftu nadstandardní jakosti (nejlépe individuálně aditivovanou) často přežijí 200 tisíc km bez investic do vstřikovacího zařízení.

O aditivech pravidelně

Používání aditiv lze doporučit i majitelům starších jednodušších dieselů, u nichž je další prodloužení životnosti žádoucí z důvodu značné porce najetých kilometrů a také u nich bývá velmi citelné snížení hlučnosti zásluhou zvýšení cetanového čísla. Již v samotné normě ČSN EN 590 se praví, že přísady do nafty jsou povoleny. My bychom řekli, že přímo doporučeny.
doporuJe škoda, že většina motoristů o nějakém přídavku do nafty uvažuje pouze s příchodem mrazů k zachování mobility vozidla.
Toto myšlení je potřeba změnit, proto se problematice dieselových aditiv budeme od nynějška pravidelně věnovat. Do příštího čísla chytáme test vybraných multifunkčních dieselových aditiv dostupných na českém trhu, který pro nás ve svých laboratořích provede Ústav paliv a maziv.

KOMU ADITIVA ROZHODNĚ PROSPĚJÍ Ford Mondeo/Transit 2,0, 2,2 a 2,4 TDCi, Jaguar X-Type 2,0 a 2,2d, Renault/Nissan 1,5 dCi, Kia Carnival a Hyundai Teracan 2,9 CRDi, Ssang Yong Rexton/Rhodius 2,7 XDi, Kiron/Action 2,0 XDi.

CO NABÍZEJÍ NEJLEPŠÍ ADITIVA

* Zvýšení cetanového čísla až o pět jednotek
Čím vyšší cetanové číslo, tím ochotněji a rychleji se vstříknutá nafta vznítí. Výsledkem je snazší startování studeného motoru, nižší hlučnost, ochotnější vytáčení, vyšší výkon, následně často také nižší spotřeba paliva. Norma udává minimální cetanové číslo 51, konstruktéři moderních dieslů by se přitom vůbec nezlobili, kdyby bylo vyšší. Tento parametr aditivované nafty je tím, co motorista nejvíce pocítí.

* Udržení čistoty vstřikovacího systému i trysek
Detergenty v aditivech fungují na principu snížení smáčivosti kovových povrchů. Tím na nich nemohou ulpívat úsady a čerpadla i trysky zůstávají čisté. Více detergentů je potřeba přidávat v průběhu letního provozu, kdy je nafta více tepelně namáhána, a má proto větší sklon k tvorbě úsad.

* Ochranu palivového systému před korozí
Ke korozi v palivovém systému dochází za přítomnosti volné vody. Často to znamená okamžitou havárii vstřikovacího zařízení. Moderní aditiva překvapivě dobře dokáží zabránit korozi kovových povrchů v přítomnosti vody, takže její malé množství může vstřikovacím zařízením projít, aniž by nadělalo větší škodu.

* Snížení pěnivosti
Omezení pěnění nafty usnadňuje tankování, ale má i význam v ochraně vstřikovacího systému. U mnoha dnešních automobilů se totiž poměrně hodně paliva vrací do nádrže, navíc při relativně vysoké teplotě - i kolem 120°C. Následkem toho také dochází k pěnění a provzdušnění nafty. A taková, světe, div se, citelně hůře maže.

* Zlepšení mazivosti nafty
Tento důležitý parametr zlepšují špičková aditiva skutečně citelně. Byl naměřen i případ, kdy po přídavku aditiva došlo ke zlepšení mazivosti měřené metodou HFRR z 460 microm na 225 microm, což je snem každého vstřikovacího zařízení.

* Snížení teploty filtrovatelnosti
Zimní aditiva obvykle obsahují depresanty, což jsou modifikátory krystalické struktury parafínů. Někdy jsou používány také přísady zabraňující usazování vysráženého parafinu na dně palivové nádrže. Dlouhou dobu platila překvapivá věc, že kvalitní a funkční depresanty při teplotách pod nulou samy tuhly. Až nyní se podařilo vyvinout některá aditiva, jež ani při vlekých mrazech "nezamrznou" a jsou použitelná, i když je necháte přes noc v autě.

* Stabilizace nafty, prodloužení skladovatelnosti
Tato vlastnost moderních aditiv bude zejména důležitá až bude povinný dvou-, postupně pěti- a možná až desetiprocentní rostlinný podíl v naftě. MEŘO totiž trpí oxidací i vlivy ultrafialového záření.

_________________

07.02.2012 19:47 - Re: Zimní nafta nezamrzá? 2448732
CC5
Město: Praha-Modřany, Auto: Citroën Xantia II Break 2.0 HDi Kat. (80kW) Počet příspěvků: 372

99 Poslat soukromou zprávu
zlatá verva,bylo -31 a strat na první pokus bez problémů je to chce nechat chvilku klapat než se někam jede

07.02.2012 19:55 - Re: Zimní nafta nezamrzá? 2448733
tomix
Město: Ceska lipa, Auto: Citroën C5 II 1.6HDi 16v SX BreakPočet příspěvků: 232
Za?iato?n?k Poslat soukromou zprávu
Norma (ČSN EN 590) nakazuje benzinkám od prvního prosince prodej zimní nafty, která odolá až dvacetistupňovému mrazu (odborně "s filtrovatelností do -20 ºC"). Když se rtu vydá ještě hlouběji pod bod mrazu, nemusíte ráno nastartovat.
I pokud se minus dvacítce teplota pouze blíží, ale pod ni neklesá, mohou být s provozem "dieselu" potíže. Zkouška filtrovatelnosti má totiž normovanou nejistotu měření tři stupně, takže výdejní kontrolou projde i nafta s CFPP (Colf Filter Plug Point) -17 ºC. Zkušební sítko používané při měření je také mnohem hrubší než moderní filtry vznětových vozů, které se tak mohou vysráženým parafinem zanést mnohem dříve.
Zdroj: .link.

13.02.2012 19:52 - Re: Zimní nafta nezamrzá? 2450763
Mirrra
Město: Ústí nad Labem, Auto: Honda Civic 8GPočet příspěvků: 84

99 Poslat soukromou zprávu
Já tankuju pravidelně u Lukoilu na dálnici Prágl-Lovosice, první pumpa za Prahou a musim podotknout že auto jede i startuje naprosto bez problémů i při -21...nedávno jeden dělal vlastní test, nabral naftu od různých prodejců a ejhle, jediná čirá v -20 právě Lukoil a obyčejná od Benziny, další jako OMV,Shell i Benzina Verva byly jako džus...tuhle jsem musel brát v Ústí u Ono a prodavač mi rovnou nabídl aditiva s tim že mají jen do -20, dal jsem to tam a byl klid,ale v zimě už budu brát pokud to půjde jen Lukoil....

02.03.2015 21:22 - Re: Zimní nafta nezamrzá? 2794023
Poffa
Město: Spišská Belá, Auto: Citroën C5 III (X7) 2.0 HDi 163k (120kW) TourerPočet příspěvků: 282
99 Poslat soukromou zprávu
Vie niekto prečo prečo je tam ten parafín ked chlapík používa zimné aditýva a stalo sa to asi pri-10 C. Je to sito z nádrže.

Přílohy:
mahindra filter 1.jpg ( 152130b ) -
mahindra filter 2.jpg ( 128692b ) -

02.03.2015 21:58 - Re: Zimní nafta nezamrzá? 2794084
BlueSeven
Město: Černovice, Auto: Citroën C5 II 2.2HDi 16V 125kW ExclusivePočet příspěvků: 613

99 Poslat soukromou zprávu
Poffa napsal(a):
Vie niekto prečo prečo je tam ten parafín ked chlapík používa zimné aditýva a stalo sa to asi pri-10 C. Je to sito z nádrže.


Letní nafta, pančovaná nafta

02.03.2015 21:58 - Re: Zimní nafta nezamrzá? 2794085
jruze
Město: Radonice Počenická 158, Auto: Citroën C5 II 2.2HDi 16V 125kW Exclusive BreakPočet příspěvků: 11787

U??vate? Poslat soukromou zprávu
Poffa napsal(a):
Vie niekto prečo prečo je tam ten parafín ked chlapík používa zimné aditýva a stalo sa to asi pri-10 C. Je to sito z nádrže.


Jednu výhodu to má - nemusí kupovat svíčky

03.03.2015 16:09 - Re: Zimní nafta nezamrzá? 2794305
ivanivan
Město: Jablonec n. Nisou, Auto: Citroën C5 II 2.0HDi 16v ExclusivePočet příspěvků: 528
U??vate? Poslat soukromou zprávu
Levá nafta. Spíš LTO. Nejlíp vylít a natankovat lepší naftu. Kdysi se mi to taky stalo. Do mrazu pomáhá do nafty benzín (cca 5L/nádrž). Návod od BMW 5 doporučoval při -40st až půl na půl.

1 2 > >|


  
Uživatelé online  
Nejnovější příspěvky  
Inzerce  
Obrázky  


Š 2007-2017 :: by c5club,optimalizováno pro rozlišení 1024x768, Firefox, Kontakt/Administrator