Jméno
Heslo
Trvale přihlásit 
Nová registrace
Èesky English
Vyhledávání
Rozšírené ...

 

 Zobrazení samostatného příspěvku / Diskuze: Jak funguje hydractive 3 / 3+
del42sa
25.05.2018 09:56 - Re: Jak funguje hydractive 3 / 3+
99
konqui napsal(a):
Co presne?

- regulace tuhosti - funguje spolehlivě na 100 % - stačí se podívat na live hodnoty v diagboxu
- udrzovani stejne svetle vysky vepredu i vzadu - nelze zpochybnit, vizuálně ověřeno
- eliminace naklonu v zatackach - při režimu sport je se to blíží Xantii Activě (sic vzdáleně, ale pozorovatelné)
- eliminace naklonu pri brzdeni/akceleraci - viz výše
- automaticke nastavovani vysky a tuhosti pri dalnicni rychlosti (nad 110) - funguje spolehlivě na 100 % - stačí se podívat na live hodnoty v diagboxu
- moznost volby svetle vysky - asi nelze rozporovat.

Tak ještě jednou - co je na papire a v praxi nefunguje a hlavne co jsi nezodpovedel - co je aktivni podovzek?


zkusím se do vaší debaty maličko zapojit. Podvozek který používá/val Citroen ve vozech jako XM a Xantia je sice řízen "počítačem" nicméně jedná se pořád o tzv. "semiaktivní odpružení". To znamená, že na základě vstupních hodnot z různých čidel (rychlost vozidla, úhel natočení volantu, zdvih/propružení kola, zpomalení/akcelerace, atd) dochází k určitému stupni korekce tuhosti odpružení, které se tak projeví lepším chováním vozidla v různých situacích. Systém ovšem nedokáže nežádoucímu chování vozu zabránit/předcházet, ale pouze ho do jisté míry potlačit. Nejedná se tedy o aktivní odpružení, by často tak bývá mnohými novináři a veřejností nesprávně nazýváno.

Odpružení tedy dělíme na:

*Pasivní = pružiny/vzduch/ listová pera/ torzní tyče bez jakékoliv další regualce

*Semiaktivní/Adaptivní = Citroen Hydractive/Opel Flexride/ VW DCC/vesměs všechna auta s přepínatelnými tlumiči

*Aktivní = Lotus/Bose/Acocar

Toyota KDSS a Mercedes Benz ABC jsou pokročilejší verze semiaktivního/adaptivního odpružení, které zcela eliminují použití klasických zkrutných stabilizátorů a tím pádem je dosaženo větší míry comfortu. ( respektive Toyota stabilizátory má, ale umí je v určitých situacích zcela odpojit od odpružení) Systém jaký používá Mercedes Benz je ale složitější než odpružení s elektronicky řízenými tlumiči a obsahuje několik tlakových jednotek (koulí), hydraulické čerpadlo a akutátory. Něco jsem o tom napsal na fóru Citroeny.cz (díky přiblblému nastavení serveru rajče.cz ale už spousta obrázků chybí) .link.


Citroen (Re)Activa:

Ona i taková Xantia Activa je vlastně "semiaktivní/re-aktivní" systém. Proč ? Protože k potlačení náklonu vozidla dochází vlastně až v okamžiku, kdy se vozidlo začně naklánět. Jde sice jen o velmi malý náklon (cca 2 stupně ), ale je tomu tak. Teprve, když uhel natočení předních ramen přesáhne tuto hodnotu, otevře se korektor hydraulické kapaliny a teprve poté dochází k regulaci/potlačení náklonu. Je to jako splachovací ventil v nádržce WC fungující obráceným způsobem. (když voda dosáhne stanovené hladiny, plovák uzavře protitlakem přívod vody do nádržky. Spláchnete a voda se zase začne napouštět )
Systém použitý v Xantii Activa je nicméně mnohem účinnější v potlačování náklonu, než jakákoliv verze systému hydractive 1/2/3/AMVAR

Opravdu aktivní systém předpokládá reakci odpružení dříve, než k dané situaci vubec mělo dojít, to znamená že v okamžiku překonávání nerovnosti už odpružení reaguje s předstihem a reakci vozidla na nerovnost tak vlastně vůbec nedochází. Takové odpružení vyvinul a experimentoval s ním například Lotus v F1 nebo Esprit
.link.
.link.
.link.
.link.

nebo Toyota u modelu Soarer UZZ32,
.link.
.link.

další velmi známé video které tady také kolovalo a tím je odpružení od BOSE
.link.

a nyní od podstatě jeho přímým pokračovatele Clearmotion
.link.

Dalším známým systémem je Tenneco "ACOCAR"
.link.
.link.

v podstatě s tou myšlenkou experimentovalo hodně výrobců nicméně vždy narazili na velmi vysoké výrobní a pořizovací náklady a komplikovanou konstrukci podvozků, které pak v reálu činily auta v očích zákazníků poruchová....

Tyto systémy vyžadují mimo hodně výkonného výpočetní hardwaru, také aktivní akutátory u každého kola ve spojení s účinými systémy skenování vozovky (např kamera + radar) , dále doplněné citlivými senzory a ideálně spojené s údaji z navigačních map, aby odpružení dokázalo opravdu reagovat "s předstihem" Dalším nezanedbatelným nedostatkem těchto systémů bývá vysoká hmotnost a vysoká spotřeba energie.
V dnešní eko době, kdy se počítá každý kilogram kvůli několika ušetřeným litrům paliva a méně vypouštěným emisím jde o kontraproduktivní řešení.

Cílem mého příspěvku rozhodně nebylo shodit kvality hydropneumatického odpružení, jako spíše vnést trochu světla do dané problematiky. Tož tak

  
Uživatelé online  
Nejnovější příspěvky  
Inzerce  
Obrázky  


Š 2007-2017 :: by c5club,optimalizováno pro rozlišení 1024x768, Firefox, Kontakt/Administrator