Jméno
Heslo
Trvale přihlásit 
Nová registrace
Èesky English
Vyhledávání
Rozšírené ...

 

 Zobrazení samostatného příspěvku / Diskuze: Akumulátor
Tridac
04.02.2016 19:11 - Re: Akumulátor
99
Tak so to zde pročítám a některé věci mne neskutečně překvapují. Několik let jsem se zajímal o akumulátory jako takové, co dělá a nedělá různý proud a jak se chovají gelové, rounové a klasické akumulátory v různých podmínkách, napětích a proudech, jak se dobíjí impulzně a slyšel jsem tolik různých věcí, i nesmyslů, že by to dalo pomalu na knihu.
Nikdy alternátor nedává plný výkon do baterie. Jeidně, že by jej pohánělo něco jiného než motor. Dodává zbytkový proud po oděčtení všeho, co musí napájet. Co zbývá, dává do akumulátoru. Vždy systém nastaví preferenci toho podstatného a dá se říci, že akumulátor je jedním z posledních kam jde proud.
K tomu když dᚠmenší nebo větší akumulátor, pak není pravdou, že bude dávat více nebo méně proudu, bude dávat stále stejně, nevím proč by dával víc nebo méně dle kapacity akumulátoru. Ale bude to dávat kratší nebo delší dobu. Slabší akumulátor nevadí nabíjení, ale vadí akumulátoru a provozním věcem, které jsou dimenzovány na určitý proud. Může nadmerně zatěžovat proudové zatížení systému a vyhazovat chybové hlášky při sebemenším poklesu kapacity pod hranici nastavení. Dnes jsou hlídány i příkony svorek, žárovek, kabelů , spojek a jakmile systém vyhodnotí podpětí můž být problém třeba při strtu. Kapacitně to zvládne, ale vyhodnotí ndostatek rezervy a odpojí jiné systémy jako by byl slabý akumulátor, přitom je plný, ale kapacitně menší. Obráceně silnější akumultátor je problém pro alternátor, který nemusí dlouhodobě zvládat dodávat potřebný proud pro plné dobití akumulátoru, pořád je víceméně nucen dávat maximum a nemá odpočinek. Pro představu si stačí jen vše převést do podívané třeba kýble s vodou a velký bazen. Když si pořídím bazen 3x3 metry, jak dlouho budu házel kýble vody a když si naopak pořídím 15x15 metrů jak se to projeví na mé fyzičce. Při stejné práci bude poloprázdný, pro naplnění se sedřu a ten malý bude hned plný při stejném výkonu.
Decelerace se využívá mnoho let, ale nikdy prozatím v masovém nasazení, on ten systém byl vždy konstrukčně draší než zisk dobíjecího proudu v provozu, což trošku ztrácí smysl. Vyjde levněji si koupit novou baterku než řešit systém dobíjení v provozu, ale u elektromobiů to jinak nejde aby se prodloužila doba použitelnosti akumulátorů.
Na závěr bych asi jen sdělil takové info o akumulátorech co si mockrát lidé neuvědomují, dělají to roboticky, ale přitom o tom říkájí takové nesmysly, že to až zaráží. Je to jednoduché. Všichni asi jistě jsme už vyndali baterku z auta a dali ji na nabíječku. A dáváte ji na nabíječku, která dává stejně proudu jako alternátor? nebo to dáváte celé roky na stále stejnou? Každá nabíječka dává jiný proud. Mám doma tři nabíječky, 1A, 3A a 6-12A. Ani jedno nevadí akumulátoru a je jen na mne jak dlouho chci trápit baterku, jak rychle ji potřebuji a jestli ji nechci moc mordovat silnýmn proudem. Většinou ji dávám na tu 1A, trvá to nejdéle, ale je to nejkvalitnější a nejsilnější nabití při nejšetrnějším použití akumulátoru. Ale ta otázka leží na tom, že je úplně jedno jaký proud dává alternátor, z pohledu akumulátoru, má své ochrany a řídí si kapacitu akumulátoru velmi dobře, jakmile je plný, nabíječka vypne nabíjení, u auta se začně zpětně vybíjet přez kostru proud pryč a nejde dál do akumulátoru pokud je již plný.
Takže jednoduché doporučení asi takové, slabý akumulátor není dobrý, silnejší akumulátor není dobrý, je dobře spočítáno kolik zbývá v provozu proudu pro dobíjení a kolik proudu potřebuje systém pro rezervu proudu při maximálním využití. Samozřejmě platí, že když je od výrobce daná kapacita třeba 44Ah a dá se tam 50Ah, pak se nemluví o velkém rozdílu. Ale spíše jde o to místo 44Ah dát třeba 90Ah. To už je problém. Osobně bych s kapacitou akumulátoru nelaboroval. Jen snad jednou upozornění. V určitém okamžiku provozu je mnohem důležitejší jiná veličina akumulátoru a to je okamžitý startovací proud, který se musí dát pozor, aby případně menší nebo slabší akumulátor disponoval tak velkým startovacím proudem, jaký potřebuje s rezervou starter a přitom ještě systém. U Citroenu se přiznám, že nevím kolik je startovací proud, ale například u mé motorky je kapacita baterie 25Ah, ale 360A startovací proud, tedy proud který ve startovacím okamžiku dokáže akumulátor krátkodobě vyvinout při startu. Když tam dám 19Ah, má jen 240A a může být problém při více startech v krátkém úseku, protože motor potřebuje vyšší proudové zatížení než mu dokáže poskytnou akumulátor. Ono dva stejné akumulátory mohu mít zcela odlišný startovací proud. Některá auta jsou na to háklivá.
Možná jsem to napsal složitě, ale z autoškoly při výuce jsem vždy vše snaživě rozebral, aby se to dalo pochopit. Tak omluvte sloh, je to tak nějak polopaticky.

  
Uživatelé online  
Nejnovější příspěvky  
Inzerce  
Obrázky  


Š 2007-2017 :: by c5club,optimalizováno pro rozlišení 1024x768, Firefox, Kontakt/Administrator