Jméno
Heslo
Trvale přihlásit 
Nová registrace
Èesky English
Vyhledávání
Rozšírené ...

 

 Zobrazení samostatného příspěvku / Diskuze: Okamžitá spotřeba
mariov8
09.07.2014 19:06 - Re: Okamžitá spotřeba
99
Moje C5 za jízdy rychlostí nad 30km/h zobrazuje okamžitou spotřebu jak ji přibližně, ale názorně, výše popisují Tony Z a vilous. S klesající rychlostí klesá přesnost a konstruktéři moudře rozhodli u mého vozidla tam zobrazovat pomlčky.

Mercedes co občas jezdím, na volnoběh za stání vozidla ukazuje tzv. hodinovou spotřebu = kolik L/paliva by vůz spálil pro udržení chodu motoru stojícího vozidla na hodinu v jednotkách L/h. Může to nepatrně kolísat podle stupně zahřátí motoru (vnitřních odporů) a podle zatížení motoru (například klimatizací). U jedoucího zahřátého moderního vozidla je vliv klimatizace až překvapivě malý, tedy pokud se nebavíme o motorech do 1,6L a menších nebo atmosférických zážehových, kde to cítit je. Mercedes při nízkých rychlostech ukazuje "za studena" okamžitou spotřebu cca 40L/100km a je jasné, že spotřeba je vyšší, ale nechceme děsit uživatele... 8-) Zasáhl programátor (či spíše marketing a management).

Palubní počítače za jízdy vždy zobrazují průměrnou spotřebu vypočtenou za posledních cca 10 min (2 nebo 5 či 1 min, dosaďte si co chcete dle tovární značky a modelu vozu, prostě za stanovený interval), přepočtenou na L/100km a je jedno co se s autem děje. Logicky tedy když budu z časového intervalu polovinu doby plachtit nebo brzdit motorem, poleze to dolů, ale když pojedu do kopců, poleze to nahoru. Dojezd se počítá analogicky jenom je to nepřímá úměra.

Technicky si řídící jednotka motoru opravdu primitivně počítá všechny vstřikovací dávky paliva a odečte předpokládaný přepad za stanovený časový interval a veme to ujetou vzdáleností za tento časový interval, ještě to pro jistotu koriguje korekčním faktorem... obvyklá přesnost je sice horší než kdyby tam byly přesné průtokoměry, ale cena za těch pár řádků kódu dává fascinující přesnost a spolehlivost vs vynaložené prostředky.

Všechny auta co jsem měl a měli palubní počítač byly +/- 0,3L od hodnoty zjištěné dotankováním. A i zde pozor! Dle teploty například nafta relativně citelně mění svůj objem!!! Docela dost to udělá například u kamionu s Commonrailem (značný přepad a vysoká teplota zpětně do nádrže přiváděného paliva). ani tak nejde o to, že by se ovlivnila spotřeba (řídící jednotka si objem paliva pro vstřikovač koriguje i dle teplot), ale jde o to, kolik můžete ke zbytku paliva dotankovat. Měřili jsme to a lítaly tam procenta! Když si vemete 1000L nádrž je 5% na polovině nádrže 25L rozdíl. Čerpací stanice by měli s korekcí objemu na normovanou teplotu pracovat (by asi omezeně), ale nejsem čerpadlář...

Co z toho vyplývá? Jedna nádrž je nic (vypovídací hodnota 0), 10 nádrží začíná být použitelný vzorek a takových 50 až 100, když známe jízdní styl a profil a délku tras je údaj relevatní pro srovnávání.

  
Uživatelé online  
Nejnovější příspěvky  
Inzerce  
Obrázky  


Š 2007-2017 :: by c5club,optimalizováno pro rozlišení 1024x768, Firefox, Kontakt/Administrator