Jméno
Heslo
Trvale přihlásit 
Nová registrace
Èesky English
Vyhledávání
Rozšírené ...

||
 

 Kategorie: / Články & návody / Všeobecné informace o C5

 

Koupě ojeté C5


Koupě ojeté C5



Koupě každé ojetiny je velkým riskem. Riskujete, že se nedovíte kompletní servisní historii, nedovíte se skryté závady, nedovíte se, co se s vozem skutečně dělo.

Zkusíme tu probrat to nejdůležitější, jak se vyhnout koupi starého pelechu, který v bazaru prošel kompletní ozdravnou kúrou a byl omlazen o několik desítek tisíc km.


Rada do začátku, kašlete na bazarníka. Ignorujte ho, dejte si času kolik chcete! Jste zákazník, chcete mu dát svoje peníze, tak a vám nechá hodinku na obhlídku vozu.

Pro ně by bylo ideální, abyste kupovali auto ze vzdálenosti 2km a po telefonu :)


Když máte vybraný vůz, jedete třeba do BBB autobazaru, jako první si projděte karoserii:


  • Barvu a odstín laku kontrolujte za denního světla nebo pod zářivkami, a to na všech dílech karoserie.

  • Sledujte stopy broušení tmelicích a kytovacích hmot pod lakem, drobné krupky, zastříkané smetí, dolíčky, dívejte se po hrankách na laku v ohybech a v okolí těsnicích a ukončovacích lišt, např. u dveří, oken, na blatnících.

  • Prohlédněte okolí světel, směrových světel a těsnění oken a pátrejte po jemném zastříkání lakem nebo špatném spasování. Při stříkání blatníku jen málokdo demontuje světla nebo těsnění oken, takže na nich často zůstanou stopy po předchozím lakování.

  • Důvodem oprav a přelakování částí karoserie může být často i koroze – pozor na všechny odloupávající se a drolící se části laku nebo výskyt puchýřků laku, zejména v namáhaných a spodních částech karoserie.

  • Porovnejte velikost spár (mezer) mezi jednotlivými částmi karoserie – díly musí lícovat a spáry mezi nimi musí být stejně široké.

  • Zkontrolujte, zda lak na šroubech, které spojují jednotlivé části karoserie, není poškozen. Pokud na ně byl nasazen klíč a byly povolovány, svědčí to o výměně nebo opravě daného dílu.

  • Otevřete motorový a zavazadlový prostor, nebojte se odstranit všechny koberce, plastové kryty i rezervní kolo, abyste co nejlépe viděli na vnitřní spoje karoserie i jejího skeletu. Pokračujte na všech částech vozu. Kontrolujte obě strany zároveň a vzájemně je porovnávejte. Spoje jsou strojové, proto by mělo být vše symetrické.

  • Poslední kontrolou je spasování. Pokud uvidíte, že kapota není rovnoběžně s blatníky, světla jsou dovnitř divně zaražená, projděte znovu lak. Skoro každé ojeté auto utrpělo malý ukanec, ten se však dá spasovat tak, že to skoro nepoznáte, jde o to se vyhnout těm větším.


Teď vás jistě milý bazarník pustí do interiéru. Počítejte s tím, že interiér byl tepován, čištěn, poléván zázračnými preparáty. Tuhle práci totiž dělají barazníci junior, kteří ještě nemají to privilegium Vás příjemně okrást.


  • Komplexně projděte stav sedaček. Sedněte si na místo řidiče i na spolujezdce. Prosezelá sedačka? Podívejte se i pod sedačky, zapomněli vyluxovat zbytky drolícího se molitanu? Jednička na tachometru se změní na 2. Je kůže popraskaná? Nejsou sedačky propálené? Není někde vydřené místo od nasedání a vysedání?

  • Zkontrolujte volant. Volant je předmět, který je k jízdě vozidlem bohužel nepostradatelný. Nový kožený volant v C5 (2001-2008) je z hladké jemné pseudokůže, vidíte jednolitou strukturu. Pot řidiče na rukou umí s kůží zatočit. Pokud je volant olezlý, kůže je na místěch (9 hodin, 3 hodiny) poškozená, na volantu jsou jakési hrbolky a vrásky, bylo s autem naježděno přes 200.

  • Pokud má volant potah, 100% se pod ním skrývá pěkný ošahanec.

  • U plastového volantu, který se dával do nižsích výbav, se to těžce pozná, jediný extrém je, kdy je volant naprosto hladký a vyleštěný od rukou.

  • U manuálu se koukněte na řadičku. Je tak ošmataná, že skoro nejsou vidět čísla?

  • Další kontrolou je barva plastů na palubce. Palubka, zvláště její spodní část, není dělaná ze stejného plastu a jinak se zbarvuje. U silných kuřáků je poznat, že kryty na boční straně (co přiléhají na dveře) mají jinou barvu než zbytek palubky... takovou do žluta :) Koukněte i na zapalovač a popelník, někdy to bazarník junior zapomene vyčistit.

  • Vyzkoušejte elektrické sedačky, pokud je bederní opěra, zkuste ji nafouknout. Vyhřívání zapněte.

  • Inzerují vůz s elektrisky nastavitelnými zrcátky? Do toho, vyzkoušet.

  • Podívejte se na stav madel a pogumovaných tlačítek ve dveřích. Hodně napoví.


V tuhle chvíli z vás bazarníka chytá psotník. Stále ho ignorujte, jeho nervozita se bude zvyšovat a to ještě chudák neví, co ho všechno čeká.


  • Přišel čas na mechanické části. Auto máme nastartované, poslechněte si start, jestli je motor klidný, nebo se po startu snaží vyskočit z auta. Jestli za studena nejde na 3 válce, jestli se nehulí z výfuku a podobně.. postupujte jako u každého jiného ojetého vozu.

  • Ke zlosti barazníka vyzkoušíme funkci hydauliky, projeďte si všechny polohy hydrauliky.

  • Pokud jdete navštívit C5, která leží na břiše, rozmyslete si, zda-li do této prohlídky chcete investovat svůj čas. Chytřejší bazarník pronese něco o parkovací poloze, ale kdo mu to uvěří, že?

  • Poslechnětě zvuk čerpadla, nemělo by chrčet, vrčet, mělo by jen zbučet, pokud je v záběru. Auto by se mělo zvedat rychle, pokud máte dokouřeno a auto bzučí a nezvedá se, bude zde problém.

  • Při zvedání vozu si zkoukěte gumy, hlavně, jak jsou sjeté a co za slupky k vozu dostanete. Pokud se do barazu dostane vůz s pěknýma gumama nebo litýma kolama, barazníci je někdy vymění za nějaké slupky a plechy. Určitě si zkontrolujte, jestli sedí rozměr dle TP. Pokud ne, máte gumy ohoblované, či jiné, bude to pro vás další nutný výdaj.

  • Projděte si světla. Vše by mělo svítit, pokud má auto ostřikovače, udělejte ze sebe i blba (bazarník vás stejně má za otravnou štěnici) a vyzkoušejte. Popraskané světlomety xenonů, zažloutlé světla, matná světla.. to vše vám zaručí, že auto má nakrouceno víc jak 200.


Pokud auto prošlo, zatím vše vypadá celkem dobře, nastává chvíle, kdy barazníka možná i rozčílíte!

Konečně přijde na řadu ten člověk, co auto obchází s vámi a moc nemluví.


Diagnostika je při koupi vozu neocenitelná věc. Věřte či ne, vyplatí se to. Zde na klubu, v CCCA si vyhledejte nejbližšího člověka s diagnostikou a zkuste ho požádat o společnou návštěvu bazaru. Několik lidí s diagnostikou jsou tu již od počátku klubu a rádi vám vyhoví a za drobnou úplatu s vámi vycestují. Nebojte se, že zaplatíte tisíce.


  • Slušně požádejte bazarníka, jestli je možné vůz napojit na diagnostiku. Sledujte jeho reakci:

  • pokud barazník řekne, žě mu tím vůz můžete zničit – rozlučte se

  • pokud bazarník řekne, že to není možné, protože nějaké pravidlo bazaru – rozlučte se

  • pokud barazník začne mektat něco o tom, že Vám doloží servisku, opravy, modré z nebe – rozlučte se.

  • Pokud vám to i přes remcání dovolí, poděkujte a nechte pracovat diagnostika.

  • Nebudu zde popisovat, co vše a KDE se dá přes diagnotiku zjistit. Ale pro vás to bude 100% jistota, zda-li nebylo šahno do stavu km. Pokud zjistíte (a to na 95% zjistíte), že bylo do stavu km šaháno, někdy se vám podaří zjistit, kolik je stočeno. Pak si můžete sami uvážit, jestli do toho půjdete. Většinou auta bývají čistá jak čerstvě napadlý sníh. Všechno je smazáno a počet skutečně najetých km můžete pouze hádat.

  • Ale ani zde není vše ztraceno. I auto, které nemá těch sladkých 130 000 km, může dobře sloužit. Zas vám trochu pomůže diagnostika. Zkouknou se chyby, které vůz má. A každé C5 má nějaké chybičky. Jde o jejich důležitost. Diagnostik Vám rád poví, co vás bude čeka,t na co si dát pozor. Konkrétní věci uvádět nebudu, je jich mnoho.

  • A poslední bude projížďka (po opuštění parkovacího místa se podívejte,jestli tam nenajdete nějaké loužičky)

  • U vozů s automatickou převodovkou vnímejte, jak řadí. AP má řadit plynu, bez rázů, trhnutí.

  • Auto máte ohřáté, nebojte se mu dát trochu kotlík. Vyzkoušejte brzdy, jak auto brzdí, nepískají? Klepání do volantu, plavání vozu. Tahne jak má? S tímhle vám pomůžou dianogstici z klubu.

  • Pokud jste trochu vyjednávač a po zjištěných informacích na to mále „koule“, zkuste si i vyhádat slevu. Podklady pro to máte, za pokus nic nedáte.


Bazarník vás teď má za naprosté šupáky, co kvůli pár tisícům dělají psí kusy. Ale vy jste si vaše peníze podctivě vydělali a chcete auto, které vám bude za ně adekvátně sloužit.

Problém není  autech samotných, ale v lidech, co je kupují. Dejte si inzerát, že prodáte auto z roku 2001 se 40ti tisíci a uvaří Vám mobil. Prodejci se jen přizpůsobují poptávce. A v téhle zemi je poptávka po kilometrech. Lidem je jedno, jestli auto je v perfektní kondici, chtějí na tom tachometru ideálně do 100tis km. A Stáčeči se přizůsobí. Někdy se auto stočí o pár tisíc, většinou jsou to případy tak 2-3 roky staré auto, najeto 150tis v reálu, stočí se na 90, což už oku lahodí víc a pod sto se líp prodá. Jenže tenhle proces se může opakovat víckrát. Tudíž si chcete jet koupit voňavou C5 z roku 2003 s tachometrovými 140tisícemi.... auto má dávno 350.

Předem upozorňuji, že auto, co má hodně najeto není zákonitě  šlupka. Vše je o kombinaci servisu a přístupu majitele. Stále bych si raději koupila vůz, co najezdil 250tisíc po dálnicích a je v perfektní kondici, než pekáč se 130ti (tachometr) a pochybou minulostí.

Ze zkušenosti vím, že většina dovezených  c5 měla roční nájezd cca 20tisíc a více. Není divné, že auto v cizině najede ročně 60tisíc. Dokonce i 80tisíc. A není to nějaká zřídkavá vyjímka.  Auto si lidé kupují, aby jezdili. Najde se vůz, který najede opravdu jen 10tisíc ročně, ale na to se spoléhat nejde. C5 je primárně koncipována jako auto na dlouhé trasy. Stačí si projít roční nájezdy X7. Málo která má pod 40tis. ročně.


Může se stát, že váš známý si koupil ojetinu bez všech těchto kroků a auto mu slouží, ale chcete riskovat, že si koupíte auto, co má 400 najeto nebo vstřiky v háji?

ADD serviska: Viděla jsem několik servisek, které byly vyplněny tak špatně, že bych brečela. Viděla jsem krabici nepopsaných servisek v bazaru a k nim několik razítek.

Servisku berte v POTAZ JAKO POSLEDNÍ VĚC.  Nemusí vůbec odpovídat skutečnosti.

Pro otrlejší mám případ koupě Peugeota se serviskou. Vše sedělo a blabla. Auto jelo na svojí první výměnu oleje a filtrů po koupi. V servise dle VIN objednali díly. Ty dorazily, ale neseděl olejový filtr.  Začalo se pátrat a dopátralo se až k tomu, že ve voze je jiný motor, vůz není původem z DE, a když se volalo do servisu v DE, kde měl být vůz celou dobu DLE SERVISKY servizován, tak bylo zjištěno, že servis je bazar a u telefonu sedí pán, co má seznam prodaných aut a jen potvrzuje, že vůz byl servisován u nich. Víc z něj nevypadlo. Je to extrémní případ, ale dějou se i větší zvěrstva,

Další možnost je opsat si VIN vozidla a nechat si vyjet servisní historii v servise Citroën. Zde uvidíte, jestli auto poctivě navštěvovalo servis, jestli na něm byla provedná garance a podobně.


Pro další informace vřele doporučuji si přečíst: http://www.c5club.cz/diskuze/ostatni-technicka-diskuze/2363700-caste-a-nejcastejsi-zavady/

Zde je seznam nejčastějších závad, většinou se dají svépmocně odstranit, ale to bazarník neví a vy máte prostor pro další slevičku... třeba :)


Je toho samořejmě víc, ale je už čistě jen na Vás, kolik času budete chtít věnovat koupi a výběru.



Přeji vám hodně šastnou ruku a mnoho bezproblémových kilometrů s vaší C5.





Od zobrazené 25115 x.

  
Uživatelé online  
Nejnovější příspěvky  
Inzerce  
Obrázky  
Š 2007-2017 :: by c5club,optimalizováno pro rozlišení 1024x768, Firefox, Kontakt/Administrator