Jméno
Heslo
Trvale přihlásit 
Nová registrace
Èesky English
Vyhledávání
Rozšírené ...

 

 Zobrazení samostatného příspěvku / Diskuze: Výměna koulí / C5 III
STRUCTOR
19.03.2016 19:21 - Re: Výměna koulí / C5 III
99
Tak jsem také měnil koule na C5 x7, podvozek už se mi nepozdával tak komfortní jako dříve, koupil jsem dle VIN všech 7 kulí přímo v Citroenu a hrrrr na to. Koule jsem měnil sám, a protože by někoho mohlo napadnout, stejně jako mě, že je to systém žárovka - tj vyšroubovat a žašroubovat, rozhodl jsem se podělit o pár postřehů.
1. Bez sloupového heveru.......si myslím, že je výměna neproveditelná.
2. Hasák na většinu koulí nenasadíte, stejně jako řetězový klíč (na olejový filtr), což je dáno umístěním koulí (uvedené nářadí jsem kdysi použil při výměně koulí na XM).
3. Povolení sekáčem a kladivem....mno....koule jsou chyceny na silentbocích (ev na tlumiči který je na silentbloku) tedy pruží a údery jsou málo účinné, také jsem se trochu o ty silentbloky bál...
4. Během výměny vyteklo cca 0,3l LDS, resp po výměně jsem dolil 0,3l LDS
5. Některé koule na voze byly utěsněny o kroužkem, některé hranatým těsněním - nové koule koupené v citroenu měly všechny hranaté těsnění (vůz jsem kupoval od prvního majitele těsně po skončení záruky, těsně po poslední záruční prohlídce)

Pokus 1.:
Demontហjsem začal odtlakováním hydrookruhu pérování, podovzek jsem nastavil na nejnižší polohu a vůz jsem pustil až dolu, následně jsem jej zvedl na sloupovém heveru, tím jsem systém považoval za odtlakovaný.
Samotnou demontហjsem začal u zadních koulí, ty co jsou pro komfort a ne ty na tlumičích. Přišli mi nejlépe přístupné. Sundal jsem plastový kryt (tři šroubky) a zkusil veškeré nářadí v dílně. Asi po 30min zoufalých pokusů jsem to vzdal, zadekloval a s pocitem neúspěchu vyrazil k domovu.
Další den jsem zajel do Kondora (hutní materiály) a koupil pásovinu 30mm širokou 2mm síly 500mm délky, k tomu trubku v průměru 116mm (koula mají cca 120mm), nějaké šrouby a matky, jackel 30x30x3. Pásovinu jsem dle zakoupené trubky stočil do kruhu, konce ohnul o 90stupnů, ohnuté konce provrtal tak, aby vzniklá objímka mohla být šroubem stažena na průměr koule. Jeckl jsem provrtal cca 20mm od konce tak abych do nej vložil sroub, který jsem připavařil. Na šrou jsem nasadil již uvedeno objímku a vznil tak vlastně klíč, vypadající jako klíč na olejový filtr, z pásoviny o síle 2mm a s pákou dlouhu 50cm. Ani to mi nebylo dost a tak jsem stočenou pásovinu provrtal, na otvor z vně navařil matici M10 do níž se našroubuje šroub do špičky. Tento šroub se po namontování klíče na kouli, do koule zakousne a zamezí protočení klíče na kouli. Tento nápad jsem čerpal někde na youtube.
Pokus 2.:
Opět zadní koule, ty na komfort - Odtlakování, demontហkrytu koulí, nasazení vyrobeného klíče, lehké trhnutí, odšroubování rukou, výměna těsnění, našroubování nové koule – dotažení již jen rukou, otření hadrem, pohodička….práce na pár minut.

Následovaly přední koule, ty co jsou pod kapotou nahoře na podběhu. Postup stejný jako u předešlých, jen na držáku pravé přední koule (ta před spolujezdcem) je odvzdušňovák, protože koule po uvolnění šla velmi těžko šroubovat, zkusmo jsem odvzdušnovák povolil a.....tlak upustil až na strop garáže. Pak už sla koule rukou. U levé přední koule odvždušnovák není a tlak už tam žádný nebyl, zřejmě je tedy jeden odvzdušnovák na obě přední koule.
Následovaly zadní koule, ty co jsou namotnovány přímo na zadních pístnicích, zde je přístup pro jejich umístění značně komplikovaný. Z mnou vyrobeného klíče jsem sundal jackel a použil jsem jen objímku. Rána kladivem a….protože nebylo možné udeřit přesně v požadovaném směru, docílil jsem jen sražení klíče z koule. Opět jsem namontoval klíč tj. objímku, místo ran kladivem jsem použil pajcr, zapáčil a ……hotovo, sranda. Druhá strana to samé. Tedy jsem měl hotových 6 koulí ze sedmi. Zabralo to celkem cca hodku času.
Přední kuole na komfort, ta poslední tj. sedmá,….20minut hledání kde vlastně je….našli jsme, ale že by jsme na ni dosáhli….mno, to zase ne. Takže kryt pod motorem dolu, v motoru vyndat řídící jednotku motoru, relátka a ten box ve kterém to je vše namontováno. Povolit úchyt převodovky, převodovku spustit níž a posunout vpřed (ve směru vozu), povolit spodní silentblok převodovky a převodovku posunout ještě víc v před. Pak z jedné strany kouli zapřít pajcrem (koule je opět na silentbloku a pruží), z druhé strany do ní bacit sekáčem (opravdu dlouhým, museli jsme ho navařit na trubku) a bim bum bác, chvíli to trvalo a koule se pootočila, pak již jen vyšroubovat, vyndat ji, dát nové těsnění, našroubovat novou, zlomit si ruku při dotahování. Upevnit silelbloky převodovoky..prostě vše zpět. Ta poslední koule zabrala cca dvě a půl hodiny času dvěma lidem.
Po nastartování vůz ihned reagoval na volič polohy výšky, žádné odvzdušnování nic, prostě to rovnou fungovalo. Ani nevím proč, v průběhu výměny koulí mě napadlo děsně moc sprostých slov a nějaké vtipy o Francouzích….
Ale..mám hotovo, nějaké dotazy?

  
Uživatelé online  
Nejnovější příspěvky  
Inzerce  
Obrázky  


Š 2007-2017 :: by c5club,optimalizováno pro rozlišení 1024x768, Firefox, Kontakt/Administrator