Jméno
Heslo
Trvale přihlásit 
Nová registrace
Èesky English
Vyhledávání
Rozšírené ...

 

 Zobrazení samostatného příspěvku / Diskuze: Letní pneu na C5
TomasT
18.03.2011 19:27 - Re: Letní pneu na C5
99
Musím říct že mě to docela začíná bavit, tohle už je z oblasti práva a logiky a ne z oblasti autobranže
Takže znovu a pomaleji:
Pokud by pro pojišovny byl směrodatný pouze údaj v TP jak píšeš, pak bych musel mít i zimní 93W, protože v TP nic jiného prostě nemám.
Ale tak to samozřejmě není, i pro pojišovny platí zákony a jejich prováděcí vyhlášky.

Dotyčná vyhláška k tomuto má jeden paragraf (§21) a u něj tři související odstavce:
(1) Pneumatiky musí být pro každý typ vozidla použity tak, aby jejich konstrukce, provedení, rozměry a huštění odpovídaly podmínkám provozu, zejména největší povolené hmotnosti vozidla (povoleným zatížením připadajícím na nápravy) a jeho nejvyšší konstrukční rychlosti (rychlostní kategorie pneumatik musí být shodná nebo vyšší, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla).
Takže podle tohoto odstavce záleží na maximální rychlosti uvedené v TP a na zatížení náprav uvedené v TP (zde to nezáleží na určení výrobce) - a zároveň dovoluje použít index shodný, nebo jakýkoliv vyšší.
(2) V případě použití zimních pneumatik (M+S) s nižší kategorií rychlosti, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla, je nutno na tuto skutečnost upozornit dodatkovým označením formou nálepky, která musí být v zorném poli řidiče. Údaj na nálepce stanovuje nejvyšší přípustnou rychlost vozidla s namontovanými zimními pneumatikami, která nesmí být při provozu vozidla překročena.
Zde se dovoluje použití zimních gum s nižším rychlostním indexem než je maximální rychlost vozidla, pokud na to bude řidič upozorněn nálepkou (v nově platné verzi to může být i jinak než nálepkou). Nezakazuje přitom použití tohoto pravidla ani přes léto (teoreticky bych mohl v červenci přijet na technickou s pneumatikami s rych. indexem M = do 130, nebo se v létě na takových pneumatikách nechat nabourat - mít v autě nálepku "max do 130" a STK nebo pojišovna by nemohly říct ani popel - ale to jsou už hodně hraniční příklady).
(3) Na vozidle, pokud při schválení technické způsobilosti typu není stanoveno jinak, smí být používány pouze pneumatiky určené pro daný typ vozidla výrobcem vozidla a výrobcem pneumatik. Nosnost pneumatik nesmí být nižší než povolené zatížení připadající na kolo (nápravu) vozidla...(zbytek není už důležitý)
Tento odstavec, pokud se uplatní přesně, vylučuje možnost použití odstavců (1) nebo (2). Jak píšeš, Citroen určil jen jediný typ pneumatiky (pokud RI a LI budeme považovat za součást určení typu) a o tom, že by výrobce pneumatik sám o sobě určil nějaký jiný typ, jsem neslyšel.

No a teď si musíš vybrat:
- platí celý odstavec (3), a pak nelze uplatnit nic co je v odstavci (1) a (2) s tímto v rozporu - např. tedy ani vyšší RI a LI pro letní gumy, nebo nižší RI pro zimní gumy, protože Citroen nic takového nepovolil - v TP je jen jediný přesně určený typ.
- nebo platí celý odstavec (1) a (2), ale pak nelze uplatňovat tu část odstavce (3) která je s tím v rozporu - tedy, že použitelný typ pneu určuje jen výrobce vozidla.
- třetí možnost je, že v odstavci (3) se určenou pneumatikou myslí jen rozměr a konstrukce (ne RI a LI, protože to řeší předchozí dva odstavce) - pak jsou všechny tři odstavce v souladu a neodporují si.

Protože zimní gumy mᚠs nižším RI, asi dávᚠpřednost druhé nebo třetí variantě výkladu. Ale pak tu nemůžeš zároveň obhajovat tu první variantu.
Proto jsem se také ptal na MD, aby to bylo jasné.

  
Uživatelé online  
Nejnovější příspěvky  
Inzerce  
Obrázky  


Š 2007-2017 :: by c5club,optimalizováno pro rozlišení 1024x768, Firefox, Kontakt/Administrator