Jméno
Heslo
Trvale přihlásit 
Nová registrace
Èesky English
Vyhledávání
Rozšírené ...

 

 Zobrazení samostatného příspěvku / Diskuze: Chiptuning
2.2HDi
16.12.2007 11:35 - Re: Chiptuning
99
Přidám můj osobní dojem...
Několik let jsem chiptuningu odolával, měl jsem totiž tak, jako vy utkvělou představu pocházejí hlavně z "hospodských řečí" o tom, že chiptuning je pro auta a) nepotřebný(protože kdyby potřebná byl,dělal by to výrobce), b)pro auto škodlivý (více a rychleji se opotřebují díly).
Ve všem je tak trochu pravdy, dlouze (řádově několik let) jsem studoval a hltal informace z různých časopisů i inernetu.
Výsledek shrnutý do několika vět:
Vynikající věc,při stejném stylu jízdy(auto zbytečně nehoním,zvýšený výkon využívám pro bezpečnější předjíždění atak) nižší spotřeba - cca 0.5-0.7l/100km, auto je živější odspoda-citelně tahne už kolem 1200ot/min (přesto,nepodtáčím!).
Proč chiptuning ?
V různých zemích jsou různě přísné normy pro emise, někde se určuje výše pojistného podle výkonu motoru, jinde mají nekvalitní palivo, nebo delší servisní intervaly. Automobily jsou vyráběny v mnohatisícových sériích a toto charakteristické pole je nastaveno s ohledem na všechny automobily. Využití veškerých skrytých rezerv je pro výrobce nezajímavé z hlediska minimalizace nákladů sériové výroby. Což problém není a sériový software lze upravit tak, že dokáže vlastnosti motoru využívat více než jen na sériových 50%...
Vydrží to motor? Jak se změní jeho životnost a spotřeba?
Při vysvětlování této problematiky budeme vycházet z jednoduchých zákonitostí. Motor je složený z množství součástek, které vykonávají kruhový nebo přímočarý pohyb. Tyto pohyblivé části v konečném důsledku určují životnost motoru. Ložiska, případně pístní kroužky, jsou dimenzovány na určitý počet cyklů (otáček). Při shodných provozních podmínkách platí pro každý motor, že čím více cyklů (otáček) vykoná, tím je opotřebovanější. To znamená, že pokud chceme, aby motor vydržel co nejdéle, měl by vykonat co nejméně cyklů. Pro ilustraci uvedeme příklad:
Představme si dva shodné automobily jedoucí po té samé cestě. Vozidlo A má upravený motor, vozidlo B má motor sériový. Obě dvě vozidla jedou shodnou rychlostí 100 km/hod a mají shodné otáčky 3000 ot/min na 4 převodovém stupni... V tom začne silnice stoupat a jízdní odpor stoupne natolik, že vozidlo B s neupraveným motorem musí přeřadit na nižší převodový stupeň, pokud chce jet i nadále shodnou rychlostí.
Motor vozidla A i B při rychlosti 100 km/hod na 4 převodový stupeň udělá na dráze 100 km 180.000 otáček za hodinu. Vozidlo B se sériovým motorem při podřazení na 3 rychlostí stupeň zvýšilo otáčky motoru na 4000 ot/min, a proto na dráze 100 km dlouhé jeho motor udělá 240.000 otáček za hodinu namísto 180.000 otáček.
Samozřejmě je rozdíl i ve spotřebě paliva. Při větším počtu otáček je přímo úměrné více nasávacích cyklů. Z toho vyplývá, že jestliže byl motor upravený "s rozumem" v rámci jeho konstrukčních možností (motory jsou standardně upravovány na 70 až 80% jejich možností), nemůže se snížit jeho životnost! Při stejném stylu jízdy jako před tuningem se spotřeba paliva nezvýší, naopak u většiny automobilů se ještě sníží o cca 2 - 3%, dokonce u vozidel s turbodmychadly o ještě vyšší hodnoty. Samozřejmě v režimu jízdy, kdy využíváte zvýšený výkon motoru, je spotřeba vyšší, protože platí vyšší výkon = více paliva
Takže, s chiptuningem jsem zatím najel cca 20000 velice příjemných a zatím ! bezporuchových km a pro příště už se mu bránit také nebudu.
Na závěr něco pro ekonomy:
celé "chipování" mě vyšlo na 4000,-(spočívalo bouze v přehrání jiného softwaru-púvodní zálohován,jde se k němu vrátit!!),budu-li
z výše popsané úspory paliva brát v úvahu nižší hodnotu 0,5l/100km, tak za najetých 27000km při ceně nafty 30,-/litr je to doma, dále pak skutečně šetříte.....

  
Uživatelé online  
Nejnovější příspěvky  
Inzerce  
Obrázky  


Š 2007-2017 :: by c5club,optimalizováno pro rozlišení 1024x768, Firefox, Kontakt/Administrator