Jméno
Heslo
Trvale přihlásit 
Nová registrace
Èesky English
Vyhledávání
Rozšírené ...

||
 

 Kategorie: / Články & návody / Všeobecné informace o C5 /Motory

 

1.6 HDi


Z doposud nejmenší pohonné jednotky 1,4 l byl převrtáním a prodloužením zdvihu (75 x 88,3 mm) vyvinut nový motor s obsahem 1 560 cm3, který je svou velikostí vhodnější pro zástavbu do menších automobilů. Čtyřventilová mechanika navíc umožňuje dostat se na výkonové parametry osvědčených dvoulitrů.

K dispozici jsou dvě varianty s výkonem 66 a 80 kW (90 a 110 k) při 4000 ot/min, s točivým momentem 215/235, resp. 240/260 N.m při 1750 ot/min. Vstřikovací systém pracuje s tlakem 160 atmosfér a dodává ho firma Bosch. Turbodmychadlo od firmy Garrett má nastavitelnou geometrii lopatek k přesnějšímu řízení průběhu řeplňování. Nyní je třeba podat vysvětlení k dvojímu údaji o točivém momentu, resp. nezvyklému průběhu výkonové křivky. Příčinou je další novinka – systém „OVERBOOST“ neboli přídavné přeplňování. Účinek se dá přirovnat k přídavnému spalování používanému u proudových letadel. Cílem je mít k dispozici v konkrétních (nebezpečných) situacích, například při předjíždění, dostatečnou výkonovou kapacitu pro eliminaci rizika. Systém se uvádí do činnosti na základě rozhodnutí počítače po vyhodnocení celé řady údajů, z nichž lze uvést například rychlost a zdvih sešlápnutí pedálu akcelerátoru,rychlost vozidla, otáčky motoru a další.

Blok motoru 1.6 HDi 16V je vyroben z hliníku. Výběr materiálu souvisí s politikou "miniaturizace". Použitím hliníku se podařilo zmenšit rozměry a hmotnost motoru (120 kg) při dosažení skvělých výkonových parametrů. Zdvihového objemu válců l 560 cm3 bylo dosaženo zvětšením vrtání (+ 6,3 mm) a zdvihu (+ 1,3 mm) oproti motoru 1.4 HDi. Přeplňování je zajišováno turbodmychadlem s variabilní geometrií, které bylo vyvinuto speciálně pro tento motor. Turbodmychadlo je optimalizováno z hlediska rozměrů a setrvačnosti tak, aby dosahovalo co nejkratší reakční doby, jež má vliv na zvýšení dynamičnosti jízdy. Nové poznatky v technologii Common Rail přinášejí bezprostřední užitek uživateli vozu, nebo zlepšují jím vnímané parametry (vibrace, hluk, snížení spotřeby, pohodlí při řízení a snížení emisí škodlivin). Systém vstřikování Common Rail druhé generace přispívá k vysokému výkonu nového motoru.

Motor byl konstruován s ohledem na plnění limitů předpisu tzv. Euro IV, který teprve vstoupí v platnost, a výfukový systém bude doplněn o filtr pevných částic (FAP), díky němuž se jeho součinitel kouřivosti (neboli množství vypouštěných sazí) bude velmi významně blížit nule. Zařadil se tak k „nejčistším“ motorům na světě, k čemuž zajisté významně přispěje i velmi nízká spotřeba (4,9 l/100 km např. u Picassa). Prvním modelem, ve kterém si zákazníci Citroënu mohou nový motor vyzkoušet, byl Xsara Picasso, nyní ji najdete např. u modelu C4 a C5.

Od zobrazené 8330 x.

  
Uživatelé online  
Nejnovější příspěvky  
Inzerce  
Obrázky  


Š 2007-2017 :: by c5club,optimalizováno pro rozlišení 1024x768, Firefox, Kontakt/Administrator